VR Zakelijk

Je bent hier:-VR Zakelijk

Virtual Reality biedt enorme kansen voor de zakelijke markt.

De techniek is niet nieuw maar kwam niet eerder tot een zo vergevorderde ontwikkeling, de grootste Techbedrijven hebben grootschalig ingezet op de techniek en diverse industrieën volgen in hun voetsporen.

Volgens analisten zal het aantal “VR HMD installs”, dus actieve Virtual Reality brillen in 2017 rond de 70 miljoen stuks liggen. Dit zal naar schatting goed zijn voor $9 miljard in Hardware en ruim $6 miljard in Software gerelateerde omzet.
Volgens een recent verschenen onderzoeksrapport van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs ligt de potentiële omzet van de VR en AR markt rond het jaar 2025 tussen de 80 en 182 miljard dollar.

Alle seinen voor een potentieel explosieve adoptiecurve staan op groen.

Wat kan de zakelijke markt hier mee?

De kansen zijn enorm, en de kansen liggen op talrijke vlakken. Er zijn weinig markten die niet op enig moment in aanraking zullen komen met Virtual Reality.

We noemen in deze korte inleiding slechts enkele scenario’s en ontwikkelingen die momenteel al plaatsvinden.

Makelaars en projectontwikkelaars maken op dit moment al in sterk toenemende mate gebruik van Virtual Reality brillen om potentiële kopers virtueel rond te leiden in te koop staande huizen of nog te bouwen projecten.

Er komt een hele nieuwe manier van Online winkelen tot ontwikkeling.
Mensen lopen over niet al te lange tijd rond in Virtuele winkelcentra om hun aankopen te doen.
Met hun Avatar passen ze kleding, ze bekijken auto’s in een virtuele showroom en zullen hun vakantie niet langer boeken via een 2D internetsite maar lopen liever eerst virtueel rond op de beoogde vakantiebestemming om aansluitend te boeken.

En wat te denken van de kansen op het gebied van FinTech? Moeilijk voorspellen hoe een en ander zal gaan lopen maar ook hier zien we kansen ontstaan. (wellicht kan je straks met Irisherkenning betalen in de Virtuele wereld?)

Er ontstaan hele nieuwe industrieën variërend van makers van VR content in elk mogelijke vorm tot producenten van Hardware en randapparatuur.

Waar ook een heel nieuw speelveld ontstaat is op het gebied van Marketing
De mogelijkheden van Marketing in Virtual Reality zijn, door de specifieke uitwerking van VR op de hersenen gigantisch en zullen leiden tot het ontstaan van nieuwe vormen van marketing.

De mogelijkheden zijn enorm en we staan aan de vooravond van wat door diverse analisten al wel de grootste aardverschuiving sinds de komst van Internet en de mobiele telefoon wordt genoemd.

Matterport kondigt support voor WebVR aan

Door: | 22 februari 2017|Categorieën: 360 Virtual Tour, VR Content, VR Zakelijk, WebVR|

Het inmiddels behoorlijk bekende "Immersive Media Platform" Matterport heeft aangekondigd WebVR te gaan ondersteunen. Dit biedt voordelen voor de gebruiker, deze zal in staat zijn om VR ervaringen direct vanuit Chrome browser te laden zonder eerst een App te hoeven downloaden. De support is voorlopig alleen van toepassing op Googles "Daydream Ready" phones, onbekend is

Virtual Reality simulator kraanbediening opent deuren op gebied training

Door: | 20 februari 2017|Categorieën: Marktontwikkelingen, Overig, VR & Educatie, VR Zakelijk|

Natuurlijk is Virtual Reality perfect geschikt voor het spelen van Games en andere recreatieve toepassingen. Er zijn echter ook steeds initiatieven in opkomst die een wat meer professioneel karakater hebben. Feit is natuurlijk dat Virtual Reality buitengewoon geschikt is om "real life" situaties te simuleren en dit maakt het bij uitstek geschikt als hulpmiddel voor

Opening The VR Room in Utrecht: een verslag

Door: | 14 februari 2017|Categorieën: Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Afgelopen vrijdag, 10 februari, was daar de opening van het nieuwe pand van The VR Room in Utrecht. Als eerste viel in ieder geval op dat de bereikbaarheid top is! Dat is volgens mij al een aardig pluspunt, de locatie is tegenover de Jaarbeurs gelegen en is buitengewoon goed bereikbaar met het OV. Ook met

Snapchat is eigenlijk een Augmented Reality gigant in de dop

Door: | 14 februari 2017|Categorieën: AR Headsets, Augmented Reality, Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Iedereen kent Snapchat wel, de "verdwijnende berichtjes" Social Media App is mateloos populair en het bedrijf heeft met zijn "Visual First" aanpak in korte tijd zelfs Twitter al van de troon weten te stoten. In ieder geval in de wat jongere leeftijdscategorien. Het bedrijf is tegelijkertijd ook snel op weg om een Augmented Reality bedrijf

Genomineerden Dutch VR awards zijn bekend

Door: | 13 februari 2017|Categorieën: Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Op donderdag 9 maart 2017 worden de Dutch VR Awards 2017 uitgereikt door Virtual Reality Nederland. Deze feestelijke gebeurtenis zal plaatsvinden tijdens de Virtual (R)evolution 2017. Deze vakbeurs met congres rond Virtual en Augmented reality technologieën en toepassingen vindt plaats op 7, 8 en 9 maart 2017 in het NH Conference Centre Koningshof in Veldhoven.

Apple vraagt Augmented Reality Patent voor een “Draagbaar informatiesysteem”

Door: | 3 februari 2017|Categorieën: Augmented Reality, Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Het begin van het jaar, en dan met name de CES2017, is inmiddels het traditionele moment voor VR bedrijven om hun toekomstplannen, of in ieder geval plannen voor aankomend jaar te onthullen. Dat zien we eigenlijk terug bij alle grote spelers en 2017 was geen uitzondering. De enige grote speler die nog steeds ontbreekt is

6.3 miljoen Virtual Reality Headsets verkocht in 2016

Door: | 2 februari 2017|Categorieën: Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Volgens een zojuist verschenen rapport van data-analist: Superdata zijn er in 2016 in totaal 6.3 miljoen VR headsets verkocht. Ik zou, voordat ik vervolg, graag wel een enorme kanttekening willen plaatsen bij de cijfers, zoals ik hier al eens beschreef is het iets te vaak voorgekomen dat Superdata er behoorlijk naast zat. Waarmee ik niet

The VR Room opent Virtual Reality Playground in Utrecht

Door: | 1 februari 2017|Categorieën: Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

The VR Room, de eerste professionele aanbieder van VR entertainment in Nederland, opent op vrijdag 10 februari een Virtual Reality Playground. Het openingswoord zal worden verzorgd door D66 wethouder Jeroen Kreijkamp en na de opening is Nederland dus een heus VR paradijs rijker. Tegenover de Jaarbeurs Utrecht kan je aan de slag met de meest

Apple werkt met Carl Zeiss aan AR of MR bril

Door: | 12 januari 2017|Categorieën: Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Apple werkt samen met Carl Zeiss aan een Augmented 0f Mixed Reality bril. Althans dit beweert Tech Evangelist en vooraanstaand Techblogger Robert Scoble. Deze sprak op de CES2017 met een medewerker van Carl Zeiss die dit bevestigde. De exacte bevestiging was dat Apple en Carl Zeiss momenteel werken aan een lichtgewicht Augmented/Mixed Reality bril en