HTC Vive

Je bent hier:--HTC Vive

De HTC VIVE behoort, samen met de Oculus Rift en de Playstation VR tot DE VR brillen van dit moment.

De HTC VIVE is behoort tot de VR HMD’s en werd ontwikkeld door HTC in samenwerking met Valve Corporation. De headset onderscheid zich van de Oculus Rift doordat de bril gebruik maakt van een trackingsysteem waardoor het “trackinggebied” aanzienlijk groter is dan dat van de Rift.
Deze VR bril staat dan ook meer bekend als de VR bril waarbij wat meer bewegingsvrijheid mogelijk is.

De HTC VIVE is vanaf nu te pre-orderen bij Coolblue

De HTC Vive

De HTC Vive weegt iets meer dan de Oculus Rift, namelijk 555 gram. Dat heeft met name te maken met het feit dat deze VR bril net wat meer techniek aan boord heeft dan de Oculus.
Zo is er een “Front Facing Camera” aanwezig en zijn er meer sensoren aanwezig voor de Lighthouse Tracking (waar we zo op terug komen)

ControllersSteamVR controller

De HTC Vive is voorzien van een,min of meer, gemodificeerde Steam Gamepad.
De SteamVR gamepad is voorzien van drukgevoelige ronde knoppen onder de duimen en “trigger” knoppen die ook fungeren als selectieknoppen.
De contollers zijn slank, elegant en er is goed nagedacht over het ergonomische element van de controllers. De “grip” zelf is ook voorzien van druksensoren zodat deze ook aanvoelt wanneer je bijvoorbeeld harder of zachter knijpt.

Display

De HTC is voorzien van een een 1080P OLED display (1080×1200 per oog),
De Field of View (FOV) bedraagt 110° en  met een refreshrate  van 90HZ kunnen we stellen dat de grafische prestaties van de HTC Vive van een goede kwaliteit zijn.

Tracking

Waar de Oculus gebruik maakt van “Constellation Tracking” gebruikt HTC zijn zelf ontwikkelde “Lighthouse Tracking” voor de Headtracking en positionele tracking

HTC Vive lighthouse tracking

Dit is een zeer geavanceerde manier van tracking die het uiteindelijk ook mogelijk maakt om een significant grotere “tracking area” te beslaan dan de Oculus. (4.5 mtr x 4.5 mtr tegen 1.5 mtr x 3 mtr voor de Oculus)
De techniek werkt met behulp van 2 “Lighthouses” die in de ruimte opgesteld moeten worden. Deze “Lighthouses” doen hun naam eer aan: ze zetten feitelijk de hele ruimte in een onzichtbaar licht. Dit licht wordt gegenereerd door een samenspel van LED’s en 2 lasers. De LED’s knipperen en de lasers vuren 60 keer per seconde een laserstraal door de ruimte.
De HTC VIVE headset is, aan de voorzijde, voorzien van 37 fotosensors die de flitsende LED’s en de laserstralen detecteren.

Het vernuftige gedeelte is wel de uiteindelijke plaatsbepaling. Zodra een van de sensors licht van de flitsende LED’s ziet begint de headset te tellen …..(vergelijk het met een stopwatch) TOT de Headset ziet dat een van de sensoren geraakt wordt door de laser.
Doordat de Headset ook ziet welke sensor er door de laser is geraakt is de set in staat om uit te rekenen waar de set zich exact bevindt.
Dit op basis van de relatie tussen de plaats van Lighthouses die de straal afvuurden, de geraakte sensor EN het moment dat die sensor geraakt werd door de laser.
Doordat dit proces 60 keer per seconde plaatsvind kan het systeem zich een zeer nauwkeurig 3D beeld vormen van de exacte locatie van de headset.

(toen we zeiden geavanceerd overdreven we niet?)

Content:

Er verschijnen dagelijks berichten omtrent Content welke verschijnt voor de HTC Vive. We gaan dan ook geen enorme lijsten vermelden omdat er voldoende bronnen zijn om te bekijken wat er beschikbaar is voor de HTC VIVE

De bril zal standaard geleverd worden met de titels Job Simulator en Fantastic Contraption .
Verder zal je je content gaan betrekken van het immens populaire Steam platform

Voor de Die Hards: naar alle waarschijnlijkheid zal het populaire Half Life beschikbaar komen voor HTC Vive gebruikers.

Een uitgebreide lijst HTC games vind je hier

Specifaties en systeemvereisen

specificaties_HTC_Vive

Prijs:

De adviesprijs van de HTC VIVE zal volgens de laatste informatie liggen op E899,- (of $799,-)

HTC kondigt Vive Tracker aan, tovert alledaagse om in VR objecten

Door: | 5 januari 2017|Categorieën: HTC Vive, VR Brillen HMD, VR Hardware|

De nieuwe aanwinst voor HTC's Virtual Reality assortiment staat bekend als de 'Vive Tracker". Het kleinood werd onthuld op de CES2017 en biedt wat ons betreft een mooie toevoeging aan het VR ecosysteem Vive. Eigenlijk is de Vive Tracker niks meer dan het binnenwerk van de Vive controller maar dan in een andere verpakking, je

Tilt Brush 6: werken met ruimte

Door: | 28 november 2016|Categorieën: HTC Vive, Overig, Tilt Brush, VR Brillen HMD, VR in de praktijk|

Het gebruik van de ruimte die beschikbaar is in Tilt Brush wordt bepaald door het speelveld. Als je een nieuwe tekening gaat maken is het handig om met de teleport tool je speelveld eerst even te verkennen alvorens je de compositie van je tekening bepaalt. Kies een environment, teleport even rond door de ruimte en

Google Earth VR | Killer app 2016

Door: | 18 november 2016|Categorieën: Daydream Smartphones, Google Cardboard, Google View Daydream, HTC Vive, VR Brillen HMD, VR brillen Mobiel|

Rond de aarde vliegen alsof je Superman bent? Google Earth VR behoort nu al, zonder meer, tot de meest coole VR experiences die je op dit moment kan hebben. Het is allemaal vrij bekend, iedereen kent Google Earth wel, Google heeft het principe echter stevig onder handen genomen en in een VR app gegoten en

Tilt Brush 5: werken met muziek

Door: | 20 oktober 2016|Categorieën: HTC Vive, Overig, Tilt Brush, VR Brillen HMD, VR in de praktijk|

Tilt Brush geeft nieuwe dimensies aan tekenen en schilderen, dit hadden we al snel geconstateerd. De audio reactor, die je aan meerdere brushes kunt toevoegen doet daar nog een schepje bovenop. Op je brushpalet kun je de audio reactor inschakelen, je ziet dan direct voor welke brushes deze optie geldt. De audio reactor zoekt de