Fove

Je bent hier:--Fove

Fove, de eerste Virtual Reality bril met Eyetracking.

Dat Virtual Reality brillen Headtracking gebruiken is redelijk normaal, maar wat als je in je virtuele wereld de bediening ook kan uitvoeren door simpel met je ogen te bewegen?

Fove maakt het mogelijk, het is de eerste VR bril die gebruikt maakt van “Eyetracking
De techniek wordt wel “Foveated Rendering” genoemd en opent vele deuren.

In mei 2015 werd een Kickstarter campagne gelanceerd om $250.000 bij elkaar te krijgen om een start te maken met het produceren van deze zeer vooruitstrevende VR bril, in slechts 72 uur staat de teller hier ook op. Even later maakt Samsung bekend ook te investeren in Fove en daarmee is de trein in beweging.

De noviteit:

De bril maakt gebruik van een 120 FPS infraroodsysteem om de positie van je pupillen te bepalen, een algoritme zorgt vervolgens voor de vertaling van de Fove_AIM
pupilbeweging en de naadloze weergave naar je bril, hiermee lijkt het gebruik van “conventionele” controls zoals joysticks voor het navigeren in de virtuele wereld eigenlijk overbodig te worden.
Hoewel sommige gamers eea. als valsspelen zouden kunnen zien wordt het straks heel eenvoudig navigeren, in je first person shooter kijk je simpelweg naar je doelwit om het uit te schakelen, maak contact met virtuele karakters, navigeer in een wip door menu’s, de mogelijkheden en voordelen zijn enorm. Extra groot voordeel is dat door deze manier van bediening de kans op “Motion Sickness” behoorlijk zal afnemen.

 

Fove_rendering

 

Nog een extra noviteit in deze techniek, door te kijken naar een bepaald punt past het beeld zich ook aan, het focust daadwerkelijk op waar je naar kijkt net zoals je ogen dit zouden doen. De techniek heet Foveated Rendering en is baanbrekend te noemen.
Voordeel van deze techniek is ten eerste dat je een nog realistischere ervaring beleeft, dit omdat er een natuurlijk gevoel van diepte in de virtuele wereld ontstaat,  ten tweede kan je PC zijn rekenkracht efficiënter alloceren (doordat het achtergronden waar niet op gefocust wordt minder scherp hoeft te displayen)

 

Fove_eyecontact

 

De techniek is momenteel in een vergevorderd stadium van ontwikkeling, de eerste consumentenversie is in pre order te bestallen. De ontwikkeling zal echter nog wel even doorgaan. Met name aan het algortime wordt nog wel gesleuteld. In eerdere versies van het algoritme had de headset nog wat last van zaken als lange wimpers of make-up, het verfijnen hiervan lijkt echter met de komst van de consumentenversie redelijk onder controle.

De makers van Fove gaan nog een stapje verder: bij voldoende kapitaal zal ook bekeken worden of het mogelijk is de lighthouse techniek van HTC’s Vive te integreren in de bril, na de investering van Samsung werd bekend dat Fove inderdaad in gesprek is gegaan met HTC, tevens een aanwijzing dat Samsung in ieder geval genoeg heeft geïnvesteerd om ook dit mogelijk te maken.
Tot op heden hebben we niet voldoende details om te melden welk trackinsysteem het definitief zal worden.

 Specs:

De bril zal worden uitgevoerd in het wit of zwart, in een zeer slick, glimmend hardplastic, design en zal (onder voorbehoud) de volgende specificaties aan boord hebben:

  • Gewicht: 520 gram
  • 2560×1440 HD display
  • FOV (Field of View): 100 graden
  • Refreshrate : 70Hz
  • USB 3.0
  • 3.5 Audiopoort
  • Display poort

Hardware benodigd: PC met dedicated Graphische kaart minimaal in staat om  2560×1440 HD op 100 FPS te leveren

 

Prijs en verkrijbaarheid:

Deze headset is vanaf begin November in pre-order verkrijgbaar, levering zal naar verwachting in het begin van 2017 op gang komen.
De adviesprijs is vastgesteld op $599, dit zal, voor Europa ongetwijfeld neerkomen op E599,- en daarmee zit de bril zon beetje in de prijsrange van een Oculus Rift.

 

Eyetracking VR headset Fove vanaf nu in pre order

Door: | 3 november 2016|Categorieën: Fove, VR Brillen HMD, VR Hardware|

We schreven er al een aantal malen over, de Fove Eyetracking VR Headset. De headset die zich niet alleen bedient van headtracking maar tevens je ogen/pupillen localiseert met behulp van eyetracking. De bril is vanaf nu te bestellen in pre order, backers van het Kickstarter project ontvangen de headset einde van dit jaar, de rest