Iedereen kent Snapchat wel, de “verdwijnende berichtjes” Social Media App is mateloos populair en het bedrijf heeft met zijn “Visual First” aanpak in korte tijd zelfs Twitter al van de troon weten te stoten. In ieder geval in de wat jongere leeftijdscategorien.

Het bedrijf is tegelijkertijd ook snel op weg om een Augmented Reality bedrijf te worden.

Het begon al een beetje met het aanpassen van de bedrijfsnaam, Snapchat werd “Snap” waarmee het bedrijf meer de kant van een “camerabedrijf” op lijkt te gaan. Tegelijk bereid Snap een beursgang voor waarbij de verwachte waardering tussen de 20 en 25 miljard dollar uit zal gaan komen. De voorbereidingen op de beursgang houden in dat Snap een stuk meer inzage dient te geven in zijn dagelijkse gang van zaken en dat levert interessante informatie op.

Als we kijken naar de laatste ontwikkelingen binnen Snap en enkele overnames die het bedrijf deed komt je al snel tot de ontdekking: Snap is hard op weg om een Augmented Reality bedrijf te worden.

Spectacles

Natuurlijk is de app al een goed voorbeeld, de verschillende filters die je op foto en video kan toepassen zijn al sinds dag 1 niks meer of minder dan Augmented Reality. Het is AR in de simpelste vorm maar onmiskenbaar. Daarnaast bracht het bedrijf enige tijd geleden de razend populaire, en zeer slecht verkrijgbare, Snap Spectacles op de markt.

spectacles

En laat nou juist dat product eigenlijk de perfecte voorloper van een Augmented Reality voor de massa zijn. Hoewel de Snap Spectacles nog geen AR bril genoemd kan worden, zijn er diverse patenten te vinden (hier is er bijvoorbeeld 1) die weinig te raden overlaten over de uiteindelijke doelstelling van Snap.

 

Overnames en partnerships

Als we kijken naar recente overnames Snap deed wordt de Augmented Reality ambitie nog wat duidelijker, naar verluidt nam het bedrijf in december 2016 de in Israel gebaseerde AR startup Cimagine Media over. Tevens zou het in Juni 2016 Computer Vision startup: Seene hebben ingelijfd. Seene houdt zich onder andere bezig met technologie op het gebied van gezichts-scanning/herkenning en de transformatie van 2D naar 3D op beeldschermen.

Snap weigert deze berichten te bevestigen noch te ontkennen.

Augmented Reality is meer dan alleen beeld, het is misschien om die reden dat Shazam in December een partnership aankondigde met Snap.

Bedenk wat je kan als je deze technieken combineert en besef je dat Snap een sterke propositie kan hebben op het gebied van AR. (download hier ons whitepaper met de lange lijst van toepassingsmogelijkheden van Augmented Reality)

Gezichtsherkenning en sowieso herkenning van objecten, een van de basiselementen van AR, biedt enorme kansen. Stel je even voor dat je op straat loopt en “kijkt” naar een persoon en je app gelijk een volledige Social Mediaprofiel van diegene laat zien. Of je loopt langs een reclamebord wat wordt herkend en je gelijk aanvullende informatie of bestelmogelijkheden krijgt opgediend.

Met name die laatste is interessant, Snap haalt ruim 95% van zijn omzet uit advertenties en zal zeker innovatief moeten blijven om dit op peil te houden.