Heeft het aansluiten van meerdere “mirror” monitoren invloed op VR performance?

Je bent hier:Home-VR Brillen HMD, VR Hardware-Heeft het aansluiten van meerdere “mirror” monitoren invloed op VR performance?

Ik ga er vanuit dat iedereen wel een mirror gebruikt wanneer hij VR gebruikt. Voor degenen die niet weten wat ik bedoel: een “mirror” is een “meekijkscherm” waarin het beeld wat jij in je VR bril ziet gespiegeld wordt. Dit kan een monitor zijn maar bijvoorbeeld ook een TV.

Nu is het zo dat het gebruik van een mirror redelijk standaard is, ook vanuit de software gezien. Je hoeft er eigenlijk niks voor te doen behalve misschien een “Mirror screen” vinkje aan te zetten als dit niet al aanstaat. Maar wat nu als je, als echte gaming fanaat, niet 1 scherm maar meerdere schermen tot je beschikking hebt? En je wilt eigenlijk niet 1 meekijkscherm maar je hele “Rig” gebruiken om je VR ervaring te “Mirroren”? Kan dat dan wel of gaat dat problemen opleveren in termen van resources van je PC?

 

gaming_Rig

Impact verwaarloosbaar mits “PC OK”

Er zijn natuurlijk wel wat extra resources nodig om een tweede of misschien zelfs een derde scherm aan te sturen, en dit al ook absoluut een invloed hebben op je VR performance. De invloed zal echter zo klein zijn dat deze eigenlijk niet merkbaar is. Het “kost” je een paar frames per seconde (FPS) en dat is eigenlijk te weinig om te spreken over een vernietigend effect ;-). We gaan er hierbij vanuit dat je een VR Ready PC hebt met een behoorlijke grafische kaart. Als je met een PC of grafische kaart werkt die eigenlijk “net niet” opgewassen is tegen de vraag die VR heeft naar rekenkracht zou ik het gebruik van meerdere schermen zeker af willen raden. Het kan namelijk net dat kleine beetje extra vraag naar rekenkracht zijn waardoor je hele ervaring overboord gaat.

 

Wat wel belangrijk is

VR Performance problemen kunnen vele oorzaken hebben, en of je nu meerdere schermen gebruikt of niet, is het altijd belangrijk om te zorgen dat je je VR ervaring optimaal laat presteren. Een paar tips om alle “Usual suspects” die leiden tot performance problemen te elimineren:

Zorg dat er zo weinig mogelijk processen op de achtergrond draaien (kijk in je taskmanager -> Ctrl+Alt+Del -> Taskmanager of Taakbeheer). Er zijn diverse programmas die, ook na het afsluiten, actief blijven en een behoorlijke wissel trekken op de performance van je PC (voorbeeld: Chromebrowser)

Zorg dat je grafische kaart altijd up to date is! Er worden zeer regelmatig updates beschikbaar gesteld door de fabrikant en hier zul je ook op worden geattendeerd via bijvoorbeeld een PopUp. Deze updates zorgen voor up to date firmware, het aanpakken van eventuele bugs in eerdere versies van de firmware etc. etc.

Zorg dat je grafische settings aansluiten bij de capaciteit van je PC. Als je bijvoorbeeld een HTC Vive hebt en je gebruikt de SuperSampling hack (lees in dit artikel hoe dat werkt) kan het zijn dat die bij bepaalde Experiences problemen geeft doordat de grafische belasting van die bepaalde Experience van origine al enorm is.

Overklokken van de GPU, dit kan een behoorlijke prestatieverbetering opleveren. Ik zou hierbij wel de opmerking willen maken dat dit niet geheel zonder risico is, daarnaast dien je wel een beetje handig te zijn met computers om dit te doen. Ik ga hier niet uiteenzetten hoe je een GPU overklokt maar verwijs je graag door naar bijvoorbeeld deze tutorial.

Door: | 2017-08-04T21:31:11+00:00 24 juli 2017|Categorieën: VR Brillen HMD, VR Hardware|

Laat een reactie achter