Binnenkort Eye Tracking en Foveated Rendering op je HTC Vive

Je bent hier:Home-HTC Vive, mg, VR Brillen HMD, VR Hardware-Binnenkort Eye Tracking en Foveated Rendering op je HTC Vive

We kunnen inmiddels add-ons aanschaffen om de HTC Vive draadloos te maken (voorbeelden hier en hier) en er is ook behoorlijk wat beweging op het gebied van de HTC Tracker.  Vandaag bereikt ons echter ook het nieuws dat we binnenkort van Eyetracking kunnen gaan genieten op de HTC Vive (lees hier wat dat precies is).

Foveated Rendering op de HTC Vive!

In het kort komt het erop neer dat je VR bril je ogen tracked (Eye Tracking), en daarmee komen er erg interessante mogelijkheden in beeld. Met deze add on wordt bijvoorbeeld Foveated Rendering mogelijk. En dit wil, simpel gezegd, zeggen dat de rendering rekening houdt met de plek waar jij kijkt. Feitelijk wordt de rekenkracht geconcentreerd op het stukje Virtuele wereld waar jij op dat moment kijkt, de rest is daarmee uiteraard een stukje minder scherp maar dat maakt niet uit: je kijkt daar immers niet!

Leuk detail hierbij is dat Foveated Rendering “gewoon werkt” op reeds bestaande applicaties, het is dus volledig backward compatible en ontwikkelaars hoeven er niks extras voor te doen.

Dit hele proces vindt uiteraard plaats met een snelheid waarbij jij niet in de gaten hebt dat de wereld die jij niet ziet wat waziger is. Het allergrootste voordeel van Foveated Rendering is waarschijnlijk wel dat de Hardware Specificaties een heel stuk naar beneden kunnen. De Hardware hoeft immers niet continu bezig te zijn met het renderen van een volledige wereld maar alleen met het stuk wat op dat moment bij de gebruiker “in beeld” is.

Andere mogelijkheden van Eye Tracking liggen met name op het gebied van User Interface en gevoel van Presence in VR. Stel je even voor dat je met deze techniek in staat bent om Avatars daadwerkelijk in hun ogen te kijken en dat deze hier ook daadwerkelijk op reageren. Dit voegt vanzelfsprekend behoorlijk wat toe aan het gevoel van werkelijkheid (of presence). Ook wordt het mogelijk om Eye control toe te gaan passen, met andere woorden, leg je controllers maar neer en bedien je SteamVR Dashboard gewoon met je ogen!

Voor bijvoorbeeld Gamers is dit ook een interessante techniek, je bent met EyeTracking bijvoorbeeld in staat om gewoon met je ogen te richten en schieten (bijvoorbeeld)

Wat is het product?

Het product komt uit het HTC Vive X Accelerator programma en heet aGlass, de producent: 7invensun brengt de add-on als totaal pakket en aGlass kan toegepast worden op bestaande HTC Vive brillen. Feitelijk is aGlass een insert die gewoon in je bestaande HTC Vive gaat, het bestaat uit een houder waar (optioneel) lenzen op sterkte in kunnen (goed nieuws voor brillendragers dus ook nog eens) De houder is voorzien van Infrarood emittertjes die de tracking mogelijk maken.

De latency ligt volgens 7Invensum rond de 5ms en dat zou voldoende moeten zijn om de Eyetracking ook “niet merkbaar” te laten functioneren.

aglass_HTC_Vive

 

Prijs en beschikbaarheid

We zijn nog even verwijdert van een consumentenrelease, de Developer kit zal ergens in mei beschikbaar komen in China en zal $220,- gaan kosten. Een release van de Developer kit wordt later dit jaar (ergens in Q3) verwacht. Wanneer je deze geweldige add on zelf in je HTC kan gaan zetten is nog onbekend.

Uiteraard houden we de ontwikkelingen rond de aGlass in de gaten en laten we je weten zodra er nieuws is te melden!

 

Tip: heb je een HTC Vive? Lees of download hier onze volledige HTC Vive: Tips, Tricks, Hacks en Troubleshooting gids 

Door: | 2017-11-01T14:55:18+00:00 28 april 2017|Categorieën: HTC Vive, mg, VR Brillen HMD, VR Hardware|

Laat een reactie achter