Bediening en navigatie in VR, nu en in de toekomst

Je bent hier:Home-Controllers & Haptics, VR Hardware-Bediening en navigatie in VR, nu en in de toekomst

De techniek staat niet stil en ontwikkelingen vliegen ons om de oren. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zo richtig zomervakantie de nieuwsstroom enigzins is opgedroogd. Op zich niet raar, iedereen die wat te melden had heeft dit, met name in het begin van het jaar, wel gedaan en momenteel zitten we in de welbekende komkommertijd.

Mooi moment om eens in te zoomen op hoe we ons eigenlijk bewegen in VR, of beter gezegd hoe we onze “presence” aansturen, hoe we navigeren en hoe we ons een weg banen door de Virtuele Wereld. En beter nog, hoe ziet dat er over enkele jaren uit?

Controllers

“In den beginne” was (is) er de controller, en dan wel de ouderwetsche controller zoals we die van de Xbox kennen, deze wordt bijvoorbeeld meegeleverd bij een Oculus Rift en voorziet, ook in VR, voor een perfecte bediening. VR is echter een stuk realistischer als je een andere vorm van bediening toepast. Dat is waarom Oculus maar ook HTC Vive hard werkten aan “Motion Sense” controllers. Deze controllers werken in het trackingsysteem van de headset en functioneren, simpel gezegd, op basis van het uitzenden en ontvangen van lichtpatronen. Voor een zeer uitgebreide omschrijving van de werking van trackingsystemen lees je dit artikel voor Constellation Tracking van Oculus en dit artikel voor alles over Lighthouse Tracking van HTC.

De huidige stand is dus feitelijk dat je in staat bent om te navigeren en te “controllen” door gebruik te maken van “zwaaien, slaan en gooien” (beetje zoals je dat misschien kent van Nintendo Wii) maar stopt het daar?

Haptic Gloves, Suitups en Tredmills

In het verlengde van Motion Sense controllers kan je nog een tweede groep controllers onderscheiden, dit zijn wat men ook wel “Haptic feedback controllers” noemt (of een van de vele andere kwalificaties) en deze groep controllers is nog meer gericht op het “Immersen” van de gebruiker. We beschreven Haptic Feedback op deze wikipagina, als je geen zin hebt om dat te lezen: kort door de bocht is Haptic Feedback een vorm van fysieke feedback die aan de gebruiker wordt gegeven door de controller (voorbeeld: de controller van een gamingconsole die door te vibreren duidelijk maakt dat je de vangrail raakt)

Haptic Gloves

Een mooi voorbeeld van “Haptic feedback” kunnen we vinden in de zogenaamde Haptic Gloves. Een bekend voorbeeld van een Haptic Glove is de Manus VR. Haptic Gloves zijn over het algemeen voorzien van sensoren en miniatuur motortjes die vibratie genereren. Doordat de handschoenen getracked worden door de VR headset worden je handen zichtbaar in de Virtuele Wereld, je kan tevens interacteren met virtuele objecten en dit maakt dat dit type controller een behoorlijke mate van “presence” weet te realiseren. De miniatuur motortjes zorgen op hun beurt dat je ook daadwerkelijk voelt wat je handen ervaren in de Virtuele wereld, door vibratie worden zaken als: aanraking en temperatuursverschillen gesimuleerd. Dit gebeurd op zon fijnzinnige wijze dat je al snel vergeet dat het virtueel is, houd je handen maar eens in een virtueel kampvuur als je deze handschoenen draagt 😉

Haptic Suits

Een stap verder gaan de zogenaamde Haptic Suits, een Haptic suit kan bestaan uit enkel een vest (zie de Raptor vest uit The Void) of uit een volledig pak.

rapture-vest

Een voorbeeld van een volledig pak is “Hardlight” waar ontwikkelaar Nullspace VR net een Kickstartercampagne voor lanceerde, het principe van deze vesten en suits is eigenlijk hetzelfde als dat van de Haptic Glove alleen op wat grotere schaal. De devices zijn voorzien van sensoren en motortjes en voorzien de gebruiker daarmee van tracking en haptische feedback.

hardlight_suit

 

Tredmills

Tredmills of “Virtual Reality Motion Platforms” maken het feest helemaal af. De term Tredmill doet vermoeden dat je erin kan lopen en dat klopt ook als een bus. Gebruikmakend van speciale schoenen en ingestrapt in het apparaat kan je in een tredmill “gewoon” rondlopen in de Virtuele wereld. Tredmills zijn op dit moment nog een redelijke “exoot”, het bekendste voorbeeld op dit moment is de Virtuix Omni welke enkel voor zakelijke afnemers beschikbaar zijn (Arcades bijvoorbeeld)

Omni Treadmill

Voice control

Een volgende stap in de bediening van VR is Voice Control, er zijn al diverse applicaties die te bedienen zijn door middel van je stem te bedienen zijn. Lekker makkelijk natuurlijk, je zegt wat en je headset voert het uit. Hoewel nu nog redelijk beperkt is de verwachting dat Voice control een belangrijke methode van navigeren en bedienen wordt in VR. De voordelen zijn enorm en overbodig te vermelden dat een hands-free methode van bedienen en navigeren in VR een behoorlijke voorkeur zullen gaan genieten.

 

Eye control

De laatste (mijn persoonlijke vermoeden) en meest geavanceerde methode van bediening zal komen van onze ogen. Hoewel er al volop wordt geëxperimenteerd met Eyetracking staat de techniek nog in de kinderschoenen. Ik stel redelijk dat dit de methode van de toekomst zal gaan zijn en dat baseer ik wel ergens op. Als je kijkt naar de overnames die zeer recent gedaan werden door Google en Facebook (dit bedrijf en dit bedrijf) word deze stelling al wat sterker.

Eyetracking is de techniek waarbij jouw ogen getracked worden, de techniek is bijvoorbeeld al aanwezig in Fove, de eerste eyetracking VR headset ter wereld. Ik haal graag nog het bedrijf Eyefluence aan, dit bedrijf wat recent door Google werd overgenomen heeft een vergevorderd systeem op de plank liggen wat ongelooflijke mogelijkheden op het gebied van “eye controlling” biedt. De kracht van Eyefluence zit in het feit dat ze niet alleen “doen aan” Eyetracking maar dat ze gebruik maken van zogenaamde Intelligent Agents.

 

Intelligent Agents

Deze Intelligent Agents zijn feitelijk algoritmen die met behulp van Machine Learning zijn gebruiker leren kennen. En daar zijn die Agents zo goed in dat de headset die je draagt binnen 10 minuten al ongeveer net zoveel over jou weet als je familie. De headset weet na vrij korte tijd exact wat je leuk vindt, wat je niet leuk vindt, wat je opwindt, hoe snel je leest etc. etc. Dit klinkt een beetje eng maar het betekent ook dat die agents op enig moment zelf beslissingen nemen ten aanzien van jouw ervaring.

Zaken die al mogelijk zijn met Eyefluence varieren van het bedienen van complexe menu’s tot het typen op virtuele keyboards door alleen maar gebruik te maken van je ogen. En als je denkt dat typen met je ogen langzaam gaat: de typesnelheid die men behaalt met Eyelfluence liggen 3 tot 4  keer hoger dan de snelste typer voor elkaar krijgt op een echt toetsenbord.

We zijn hier nog niet, Eye control zit volop in de ontwikkelingsfase, misschien is het ook wel zo dat de techniek niet eens zozeer voor VR ingezet zal worden maar dat deze veel meer waarde toevoegt in Mixed Reality headsets.

Mijn overtuiging is in ieder geval dat Eyecontrol (of hoe het dan ook zal gaan heten in de toekomst) de meest dominante vorm van controllen en navigeren zal gaan zijn in het Virtuality Continuum

De toekomst zal het leren 😉

 

Door: | 2017-07-03T07:24:17+00:00 4 juli 2017|Categorieën: Controllers & Haptics, VR Hardware|

Laat een reactie achter