De definitie zoals Wikipedia deze hanteert luidt:

Toegevoegde realiteit of TR (Engels: augmented reality of AR) is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Deze soms met behulp van QR-code toegevoegde elementen bevatten veelal sensordata of extra informatie over de omgeving.”

Augmented Reality is, voor de meesten, de iets onbekendere “Reality”en kan ook wel worden omschreven als “de grote broer” van Virtual Reality.
Naast Augmented Reality is er ook het begrip Mixed Reality, deze termen worden vaak door elkaar gebruikt en het gaat hier feitelijk om dezelfde techniek.

Verrijking van de echte wereld

Sinds het ontstaan van Videogames, circa 30 jaar geleden (het begon eigenlijk wel met het legendarische Pong) zijn de Computergraphics door de jaren heen steeds complexer en realistischer geworden. We zijn inmiddels in een tijdperk aangeland waarin de Graphics praktisch fotorealistisch zijn.

Augmented Reality is de techniek waarin deze, bijna realistische beelden, naadloos geïntegreerd worden in de echte wereld waarmee de grens tussen echt en virtueel feitelijk vervaagt. Augmented Reality zit tussen Virtual Reality en echte wereld in waarin de positie van de techniek dichter bij de echte wereld staat dan de Virtuele.

Augmented Reality voegt beeld, geluid en Haptical feedback toe aan jouw beleving van de echte wereld.

Augmented Reality industriele toepassingen

AR is een techniek die digitale informatie of data “toevoegt” aan de echte wereld. Dit gebeurd door deze informatie of data te
projecteren op het scherm van je mobiel, een bril, een doorkijkschermpje of via een HUD (Heads Up Display).
De laatste zien we terug in bijvoorbeeld straaljagers maar de techniek verschijnt tegenwoordig ook in auto’s.

Door de eigenschappen van AR wordt de techniek volop toegepast voor industriële toepassingen, zo zien we AR terug in de Offshore industrie en ook bij vliegtuigbouwers is het een veelgebruikte techniek.

Augmented Reality is, in tegenstelling tot Virtual Reality, tot nu toe, iets minder geschikt is voor recreatieve toepassingen.

Augmented Reality voor consumenten?

De ontwikkelingen op het vlak van AR gaan echter erg snel en na de geflopte Google Glass zijn er, zeker op dit moment,
ontwikkelingen gaande die de techniek naar alle verwachting ook geschikt zullen maken voor consumenten doeleinden.

Zo is de hoogst gewaardeerde Startup ooit, Magic Leap (lees hier en hier meer over dit bedrijf), een bedrijf wat binnenkort een Augmented Realty bril zal onthullen welke, naar verwachting ook voor de “gewone consument” binnen handbereik zal zijn.

Ook Micrsoft werkt al langere tijd aan een Augmented Reality bril, van de zogenaamde Hololens zijn inmiddels DK’s (developer kits) beschikbaar, de verwachting is echter dat deze bril niet op korte termijn voor de gemiddelde consument beschikbaar zal zijn.

Het meest bekende voorbeeld van Augmented Reality van deze tijd is wel het razend populaire Pokemon Go.