Augmented Reality

Je bent hier:-Augmented Reality

Tip: Download gratis ons whitepaper over de vele toepassingsmogelijkheden van Augmented Reality

Je hoort de term steeds vaker opduiken: Augmented Reality, er is ook een steeds groter wordende groep mensen die stellen dat AR vele malen groter zal worden dan VR. (Analisten, investeerders, techbedrijven). Nu is het zo dat AR redelijk onderbelicht blijft, dat is ook niet zo raar met grote techbedrijven die ons overspoelen met Playstations VR, Google Daydreams etc. etc.

Als je echter de praktische toepassingsmogelijkheden naast elkaar zet kom je waarschijnlijk ook al snel tot de ontdekking dat de stelling helemaal niet zo raar is. (hetzelfde gaat overigens op voor Mixed Reality, het “halfbroertje” van Augmented Reality)

De definitie zoals Wikipedia deze hanteert luidt:

Toegevoegde realiteit of TR (Engels: augmented reality of AR) is een live, direct of indirect, beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Deze soms met behulp van QR-code toegevoegde elementen bevatten veelal sensordata of extra informatie over de omgeving.”

Augmented Reality is, voor de meesten, de iets onbekendere “Reality”en kan ook wel worden omschreven als “de grote broer” van Virtual Reality.
Naast Augmented Reality worden vaak nog andere benamingen gebruikt (Mixed Reality, Blended Reality, Artificial Reality etc.)  deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Op dit moment is dat niet raar, er bestaat een behoorlijk grijs gebied en veel overlap tussen met name Augmented en Mixed Reality. Op termijn zullen die grenzen waarschijnlijk vanzelf duidelijker worden.

Verrijking van de echte wereld

Sinds het ontstaan van Videogames, circa 30 jaar geleden (het begon eigenlijk wel met het legendarische Pong) zijn de Computergraphics door de jaren heen steeds complexer en realistischer geworden. We zijn inmiddels in een tijdperk aangeland waarin de Graphics praktisch fotorealistisch zijn.

Augmented Reality is de techniek waarin deze, bijna realistische beelden, naadloos geïntegreerd worden in de echte wereld waarmee de grens tussen echt en virtueel feitelijk vervaagt. Augmented Reality zit tussen Virtual Reality en echte wereld in waarin de positie van de techniek dichter bij de echte wereld staat dan de Virtuele.

Augmented Reality focust zich daarmee meer op het slaan van een brug tussen digitale en echte wereld, het kan je als het ware begeleiden en ondersteunen in je dagelijks leven.

Voorbeeld: je loopt in een stad en bij elke “Point of interest” waar je naar kijkt wordt additionele informatie in je gezichtsveld geprojecteerd.

AR Overlay

Augmented Reality voegt beeld, geluid en Haptical feedback toe aan jouw beleving van de echte wereld, dit wordt ook wel de “AR Overlay” genoemd. Het creeren van de “AR Overlay” kan feitelijk op 2 manieren plaatsvinden namelijk met behulp van een Marker (lees deze wikipage voor uitleg) of zonder.

In het laatste geval spreken we over “Markerless AR” en dit is gelijk ook de meest geavanceerde variant, in deze variant fungeert feitelijk je hele omgeving inclusief alle objecten in deze omgeving als referentiekader. Hier zit ook gelijk de eerste overlap met Mixed Reality, de grens waar Augmented Reality Mixed Reality wordt genoemd is nog niet helemaal helder.  Een goed voorbeeld van het toepassen van Markerless AR is Google Tango (als je hier meer over wilt weten raden we je dit artikel aan.)

Augmented Reality industriele toepassingen

AR is een techniek die digitale informatie of data “toevoegt” aan de echte wereld. (de Overlay) Dit gebeurd door deze informatie of data te
projecteren op het scherm van je mobiel, een bril, een doorkijkschermpje of via een HUD (Heads Up Display).
De laatste zien we terug in bijvoorbeeld straaljagers maar de techniek verschijnt tegenwoordig ook in auto’s.

Door de eigenschappen van AR wordt de techniek volop toegepast voor industriële toepassingen, zo zien we AR terug in de Offshore industrie en ook bij vliegtuigbouwers is het een veelgebruikte techniek.

Augmented Reality is, in tegenstelling tot Virtual Reality, tot nu toe, iets minder geschikt is voor recreatieve toepassingen.

Augmented Reality voor consumenten?

De ontwikkelingen op het vlak van AR gaan echter erg snel en na de geflopte Google Glass zijn er, zeker op dit moment,
ontwikkelingen gaande die de techniek naar alle verwachting ook geschikt  zullen maken voor consumenten doeleinden.

Het meest bekende voorbeeld van Augmented Reality van deze tijd is wel het razend populaire Pokemon Go.

Monitorless wordt Samsungs AR Headset die je jouw PC laat gebruiken zonder scherm

Door: | 22 februari 2017|Categorieën: AR Headsets, Augmented Reality|

De komst van Mixed Reality headsets zoals de HoloLens  betekent, potentieel, het langzame einde aan de vertrouwde PC-monitor. Je applicaties, video's en games gaan van het scherm af en stappen letterlijk de echte wereld binnen. Zo ver is het uiteraard nog niet want de techniek heeft nog wel even wat tijd nodig, toch is dit het

Snapchat is eigenlijk een Augmented Reality gigant in de dop

Door: | 14 februari 2017|Categorieën: AR Headsets, Augmented Reality, Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Iedereen kent Snapchat wel, de "verdwijnende berichtjes" Social Media App is mateloos populair en het bedrijf heeft met zijn "Visual First" aanpak in korte tijd zelfs Twitter al van de troon weten te stoten. In ieder geval in de wat jongere leeftijdscategorien. Het bedrijf is tegelijkertijd ook snel op weg om een Augmented Reality bedrijf

Nike introduceert Augmented Reality in winkels

Door: | 9 februari 2017|Categorieën: Augmented Reality, Toepassingen Augmented Reality|

Nike introduceert een Augmented Reality ervaring die het voor klanten mogelijk maakt om eigen ontwerpen en kleuren zichtbaar te maken op hun producten. Dit alles is mogelijk in realtime! Het gaat hier om een systeem wat uitgerold zal worden in Nike stores. De machine die het allemaal mogelijk maakt is afkomstig van het franse "Smartpixel",

Apple vraagt Augmented Reality Patent voor een “Draagbaar informatiesysteem”

Door: | 3 februari 2017|Categorieën: Augmented Reality, Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Het begin van het jaar, en dan met name de CES2017, is inmiddels het traditionele moment voor VR bedrijven om hun toekomstplannen, of in ieder geval plannen voor aankomend jaar te onthullen. Dat zien we eigenlijk terug bij alle grote spelers en 2017 was geen uitzondering. De enige grote speler die nog steeds ontbreekt is

Het verschil tussen de benamingen VR en AR mag verdwijnen?

Door: | 16 januari 2017|Categorieën: AR Headsets, Augmented Reality, VR Brillen HMD|

Neem me niet kwalijk maar ik ga in dit artikel waarschijnlijk hele gekke dingen zeggen, gewoon omdat het kan EN omdat het Blue Monday is... We zitten in het tijdperk van Virtual Reality, maar in toenemende mate ook Augmented Reality en Mixed Reality. Maar wat zeggen we dan eigenlijk? Natuurlijk hebben beiden hun eigen unieke eigenschappen, Virtual

ASUS kondigt Daydream en Google Tango ondersteunde smartphone: The ZenFone AR aan

Door: | 5 januari 2017|Categorieën: Augmented Reality, Daydream Smartphones, Google Tango, Google View Daydream|

ASUS kondigt vandaag zijn nieuwste Smartphone aan en dit is er niet zomaar een! De Zenfone AR zal naar verluidt Google Tango "enabled" zijn (lees hier wat Google Tango eigenlijk is) en ondersteunt daarnaast ook Google Daydream VR. Dit lijkt misschien op het eerste gezicht niet heel bijzonder maar er is nogal wat technisch vernuft

ODG presenteert 2 goedkopere alternatieven voor Hololens

Door: | 4 januari 2017|Categorieën: AR Headsets, Augmented Reality|

Augmented Reality is hot, dat schrijven we hier met zeer grote regelmaat. Het ontbreekt echter nog een beetje aan AR brillen voor "de gewone consument". Het lijkt er echter op dat de eerste stap richting wat toegankelijkere AR brillen is gezet. Het Amerikaanse ODG (Osterhout Design Group) presenteert tijdens de CES2017 de R8 en R9

HTC investeert in Augmented Reality

Door: | 22 december 2016|Categorieën: AR Headsets, Augmented Reality, Marktontwikkelingen, VR Zakelijk|

Augmented Reality display fabrikant Lumus heeft bekendgemaakt dat het $30 miljoen dollar aan investeringen heeft opgehaald. Onder de investeerders bevindt zich, naasst Quanta Computer ook HTC, en deze laatste kennen we uiteraard van VR Headset Vive. Wie of wat is Lumus eigenlijk? Lumus is de fabrikant achter de "Light-Guide Optical Element" of LOE. Dit is een

Samsung werkt aan Mixed Reality bril en een opvolger voor Gear VR

Door: | 20 december 2016|Categorieën: AR Headsets, Augmented Reality, Samsung Gear VR, VR brillen Mobiel|

Sung-Hoon Hong, topman bij Samsung heeft bekendgemaakt dat Samsung momenteel werkt aan 2 nieuwe headsets. Het gaat om een opvolger van de, razend populaire, Samsung Gear VR maar wat ons betreft is het pas echt nieuws dat Samsung ook aan een Augmented - / Mixed Reality bril werkt. We zeggen express Augmented/Mixed omdat we van mening