Nieuwe Samsung Gear 360 komt eraan

Je bent hier:Home-360 Camera, VR Hardware-Nieuwe Samsung Gear 360 komt eraan

Nieuws uit het Samsung kamp, en dan niet zomaar nieuws: nee het gaat hier om de aankondiging van de nieuwe Samsung Gear 360 “2017”

De nieuwe handheld 360° camera werd gisteren aangekondigd op de “Samsung Unpacked” en de buitenkant is in ieder geval al heel anders vormgegeven dan de eerste Gear 360. Het geheel ziet er eigenlijk wel heel anders uit dan de oude versie en ik moet er nog even aan wennen. Het doet een beetje aan als een, ja, gloeilampachtige vorm en ik vond eerlijk gezegd de oude vormgeving ook wel aantrekkelijk.

Wat kan de nieuwe Gear 360?

De nieuwe Gear 360 is volgens de aankondiging in staat tot het capturen van 360° video in maar liefst 4K (4096 x 2160px), het mindere nieuws vind ik persoonlijk dat dit op 24 FPS gebeurd… Snappen doe ik het ook niet echt maar laat ik niet te negatief zijn!

Want naast opnemen ben je met de nieuwe Gear 360 ook in staat om te livestreamen naar Facebook en Youtube, dit gebeurd dan met een resolutie van 2K en dat is zeker aardig. Op het gebied van compatibility maakt Samsung een grote stap. Waar de “oude” Gear 360 enkel overweg kon met een (select) aantal Samsung Smartphones kan de nieuwe Gear 360 overweg met meerder modellen en merken. Zo is kan je straks met een iPhone ook gewoon genieten van de Samsung Gear 360! (zie de volledige lijst van compatible toestellen onder specs)

Dit is naar mijn bescheiden mening een behoorlijk slimme stap, de beperkte compatibiliteit van de oude Gear 360 was voor veel mensen wel een drempel. Deze drempel lijkt Samsung nu op een efficiënte manier weg te nemen.

Video wordt, net als het oude model, gewoon nog steeds via de Samsung Gear 360 app afgehandeld, de app zal echter straks ook in staat zijn om 360° content te converteren in standaard video en fotoformaat. Livestreams worden draadloos doorgestuurd naar PC of Smartphone en vanaf daar als Live Broadcast gestreamd naar Youtube of Facebook.

 

Gear 360 Specificaties (2017)

  • CMOS 8.4MP x2 / F2.2 lens (output gelijk aan circa 15MP) Dual Lens Mode, Single Lens Mode (Front/Rear) Video, Photo, Time lapse, Video looping, Landscape HDR EV, Sharpness, White Balance, HDR, Wind Cut, ISO Limit (up to 1600) Horizontal Correction, Geo Tagging (via Smartphone)
  • Still Capturing (Max Resolution) 360˚ Dual Lens: up to 15MP (5472 x 2736) Single Lens: up to 3MP (2304 x 1296) Format: JPEG
  • Video Recording (Max Resolution) 360˚ Dual Lens: up to 4096 x 2048 (24fps) Single Lens: up to 1920 x 1080 (60fps) Codec: MP4 (H.265)
  • Recording time: Up to 130 mins (2560 x 1280 / 30fps)
  • Battery: 1,160mAh
  • Sensor: Gyro and Accelerometer
  • Smartphone compatibility: Galaxy S8, S8+, S7, S7 Edge, Note5, S6, S6 Edge, S6 Edge+, A5/A7 (2017) running Android 5.0 or later. iPhone 7, 7+, 6S, 6S+, SE running iOS 10.0 or later.
  • Connectivity: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5GHz), Wi-Fi Direct, Bluetooth v4.1, USB 2.0 (Type-C)
  • Water & Dust proof: IP53 (Dust and Splash-proof)

 

Prijs en beschikbaarheid

Wanneer de nieuwe Gear 360 leverbaar zal worden is nog niet bekend, al zal dit waarschijnlijk in April of Mei zijn. De prijs is ook niet bekend, het zou echter een verassing zijn als deze ver boven de (introductie) prijs van de eerste Gear 360 (E350,-) zou liggen.

 

 

Door: | 2017-03-30T10:32:25+00:00 30 maart 2017|Categorieën: 360 Camera, VR Hardware|

2 Reacties

  1. Jeff Wolters 5 april 2017 at 08:21 - Reply

    Ik mocht vorige week vrijdag de regie doen van een livestream presentatie van de nieuwe Galaxy S8 via de nieuwe Gear 360 opYoutube. Leuke gadget! Kwaliteit van het beeld was goed, alleen de stitchnaad was te zien en volgens insiders een probleem waar aangewerkt moest worden. Ik vond het apparaat wel klein en licht. Als je niet vanaf een statief werkt, heb je volgens mij al heel snel bewegelijk beeld.

  2. Redactie 5 april 2017 at 08:58 - Reply

    Hi Jeff, dank voor je reactie en goed om te horen dat de eerste indruk goed is! Het stitch issue zal (neem ik aan) wel opgelost worden, volgens mij niet meer dan het verfijnen van het algoritme. De beweeglijkheid is een goed punt om rekening mee te houden, een onrustig beeld is normaalgesproken al niet fijn maar in 360° wel dramatisch 😉

Laat een reactie achter